Bohumilice
Bohumilice (656 metrů nad mořem, nad nivou Volyňky) patří k nejstarším sídlům
Vimperska. Připomínány původně jako osada Pražského kostela - pražské
kapituly. Patřila pod jurisdikci purkrabího ve Volyni.
V roce 1928 vznikla nová část obce a postavením několika domků na
drahách za velkým mostem u cesty ke Čkyním. Vznikla tím, že čtyři
občané vyvlastnili obci pozemek pod stavbu. Obec nechtěla, aby se
stavělo tak roztroušeně a nabízela jim stavební místa na drahách za
statkem u Holubů, na cestě k Hradčanům. Ti ale pro "nevhodnost" terénu
tato místa odmítli a žádali o podporu politické správy v Prachaticích.
Ta jejich žádosti vyhověla a nařídila, aby obec stavební místa u řeky
Volyňky zájemcům prodala. Ti potom žádali na obci, aby jim byla odprodána
i cesta na pole p. Bělohubého a která vede zároveň k polím na Úlehli.
To však obec zamítla. Tak vznikla nová část obce, kterou stavebníci sami
nazvali "Na závisti", protože prý jim bylo záviděno. A to jeden
z kronikářů obce napsal, že jak staří lidé vypravují, žili sousedštěji
než my nyní žijeme. Nebyli prý tak nesnášenliví, neznali tolik osobních
sporů a pomoc jednoho druhému pokládali za samozřejmou. Že u nich bylo
více důvěry a poctivosti.
V jiné části vesnice, nazývané V chalupách, se také říká nevábným a
zavádějícím slovem "Kakánek", nebo "Na kakánku". Toto nazvání se užívá
řidčeji až dodnes.
Vypravuje se, že jednou bývalý majitel panství Skalice, baron Malovec,
měl vzácnou návštěvu. Při prohlídce statku a obchůzce pozemků se
návštěvník pozastavil nad tím, jak jsou tam ty chalupy roztroušeny.
Majitel panství mu vysvětlil, že ty pozemky pod stavbu domků dostali
povětšině služebníci ze zámku, zdarma, od jeho předchůdců, a tak si
tito lidé postavili domky postupně, jak je dostávali od vrchnosti.
Tehdy prý ta vzácná návštěva odvětila: "Vypadá to, jako by sem ty
chalupy někdo vykukal". To prý slyšel nějaký ferina, roznesl to
po vsi, a tak pokřtil tyto chalupy na Kakánek.
Skutečností však je, že tyto chalupy byly osídleny pouze panskými
zřízenci a deputátníky. Už podle jejich názvů poznáme, kým byli a čím
se na zámku zabývali. A když se již několikrát vyměnili majitelé těchto
domků a změnilo se i jejich zaměstnání, stále se zde říká postaru:
u Zahradníků - podle zahradníka na zámku, u Bečvářů - podle bečváře, bednáře
v panském pivovaru, u Kočů - podle panského kočího, u Hajnejch - podle
panského myslivce, apod.
Je třeba připomenout, za jakých okolností vznikaly tyto dějiny.
V r. 1940 musely být odevzdány obecní kroniky okresnímu úřadu, poněvadž
jejich záznamy neodpovídaly duchu státoprávního postavení Protektorátu.
Obecní kronikář p. P. Josef Matouš, farář Bohumilický, poznamenal, že
příkaz k odevzdání přišel tak náhle a kronika musela být ihned odevzdána
na Okresní úřad ve Strakonicích, že neměl čas k opsání ani těch
nejdůležitějších částí, zvláště dějin obce, které napsali jeho předchůdci.
(Z části ji přes noc opsal Jan Staněk z č 16 se svými syny).
Stavba železnice
Roku 1892 byly započaty práce na vystavění železniční dráhy ze Strakonic
do Vimperka. Ředitel Jan Solar z musea ve Vimperku o tom napsal ve
Vimperských aktualitách:
"22. ledna 1892 byla vydána koncesní listina, podle které obdrželi právo
ku stavbě a provozu lokální dráhy na normální koleji s připojením na
železniční stanici ve Strakonicích koncesionáři Alois Nedobytý, přednosta
schwarzenberského dominia ve Vimperku, Karel Králík, továrník ve Vimperku
a František Maier, majitel realit ve Vimperku."
Slavnostní provoz na této železniční trati byl zahájen již dne 14. října
1893. Nejobtížnějším úsekem byla trasa ze stanice Bohumilice do Vimperka,
kde trať byla vedena po skalnatém úbočí nad pravým břehem Volyňky. Po celé
této trase se musel podklad pro koleje vylámat ve skále a místy opět vyzdívat
skalní trhliny.
Ve vsi původně nebyla zřízena zastávka a vlaky zastavovaly až ve
stanici Bohumilice nádraží. To bylo zřízeno v těch místech pro větší pohodlí,
jak se tradovalo, tehdejšího majitele zámku a panství. Bohumiličtí žádali o
zastávku - byly ustanovovány komise, které střídaly jedna druhou, ale stále
se nic nedělo. A čas plynul, jak se říkalo, spolu s projíždějícími vlaky.
A tak došlo k "zákroku zdola". O pořízení zastávky se vedly neustálé hovory
v hospodě, stále bylo poukazováno na beznadějné slibování z vyšších míst,
až se jednou pivem rozjaření sousedé pořádně rozzlobili a vzali řešení
do svých rukou.
Rozkurážení v čele s panem otcem z Kohoutovskýho mlejna přišli k dráze
a před přijíždějícím vlakem "zaúřadovali".
Pan otec, "starej Kohout", vstoupil mezi koleje, rozpřáhl doširoka ruce
a volal na strojvedoucího: "Zastavit! A pohovořit!" Došlo k bouřlivé
výměně názorů, ale jak se později ukázalo, byla to jedna z posledních
interpelací, která kromě pokuty "panu otci" přinesla i rozhodnutí
o zřízení zastávky ve vsi.
A tak od 1. března 1895 mohou Bohumiličtí volat s Karlem Klostrmannem,
který často pobýval na bohumilické faře, a také u Martanů vedle
Bořanovského potoka, "aby Dobrotivý nedal lokomotivám této transversálující
dráhy zhynout rozedmou plic, nýbrž sešlostí věkem".
Kostel Nejsv. Trojice
Roku 1657 podle záznamů v Berní rulli vyhořela celá naše vesnice.
Při všech uvedených gruntech je poznámka: Shořel k 1657. Vyhořela
tehdy i fara a kostel. Alespoň lze tak soudit podle zápisu ve farní
kronice, kde je zaznamenáno:
"Podle obecního podání patří tento kostel mezi nejstarší kostely
Prácheňského kraje a fara patří k nejstarším v těchto končinách. Stavba
nynějšího kostela Nejsv. Trojice nesvědčí sice o žádném vysokém stáří,
avšak udrželo se ústní podání, že v 16. st. původní kostel vyhořel
a protože už byl pro vzrůstající množství lidí malý, bylo zdivo
vyhořelého kostela strženo a na tom místě postaven kostel nový.
Pravdivost tohoto podání potvrzuje zbytek základového zdiva, které
bylo odkryto na jižní straně kostela." (zápis z roku 1835)
(Text je převzatý z kroniky bez jakýchkoliv úprav)
|